Individuele tijdrit

Bij een tijdrit vertrekken de rijders individueel met een vaste tussentijd, de bedoeling is het parcours zo snel mogelijk afleggen. Het is hierbij niet toegestaan te stayeren, dat wil zeggen dicht achter een andere renner rijden om daar windvoordeel uit te halen. Door stayeren te verbieden zijn de omstandigheden voor alle renners gelijk. Om deze reden heeft deze discipline tot belangrijke verbeteringen aan de aerodynamica van het fietsen geleid.

Individuele tijdritten worden verreden in alle etappewedstijden zoals onder andere de tour de France, de Giro d’ Italia en de Vuelta. Voor het winnen van een dergelijke ronde is het belangrijk om een deze discipine goed te beheersen.

Proloog

Bij etappewedstrijden rijdt men vaak op de eerste dag een proloog, een korte tijdrit over meestal niet meer dan 7 kilometer. Erg veel verschillen worden er dan ook niet gemaakt in zo’n proloog. Ondanks die kleine verschillen bestaan er wel echte proloogspecialisten, zoals de Nederlander Lars Boom die al diverse prologen op zijn naam wist te zetten.

Klimtijdrit

Een klimtijdrit is een tijdrit waarbinnen een aanzienlijk hoogteverschil moet worden overbrugd. Vaak is de finish bergop en niet zelden bestaat de tijdrit uit slechts deze klim. Omdat aerodynamica bergop een veel mindere rol speelt zijn het hier eerder de klimmers dan pure tijdritspecialisten die deze wedstrijden winnen. Deze tijdritten worden dan ook vaak op een normale wedstrijdfiets gereden.

 Koppeltijdrit

Een koppeltijdrit is een tijdrit die in koppels wordt verreden. Twee renners moeten samen de tijdrit afleggen en ook samen over de streep komen. Koppeltijdritten zijn echter een stuk zeldzamer dan individuele en ploegentijdritten, zeker omdat deze discipline zo goed als nooit wordt opgenomen in een rittenkoers.

 Ploegentijdrit

Een ploegentijdrit is een tijdrit die wordt afgelegd met de hele selectie van een ploeg. De ploeg die de snelste tijd neerzet wint. Vaak hoeft niet de hele ploeg, maar bijvoorbeeld vijf renners binnen te komen voor de tijd wordt stopgezet.

 

Tijdritfiets

De tijdritfiets is een racefiets die speciaal ontworpen en gebouwd is voor het tijdrijden. Vaak is de fiets voorzien van een dicht achterwiel, om de luchtweerstand te minderen en zo de aerodynamica te optimaliseren, dit hangt wel af van de windrichting. Op het stuur wordt een opzetstuk geplaatst om een betere aerodynamische houding aan kunnen te nemen en houden. Ook het frame heeft een aangepaste vorm die meestal het resultaat is van vele wetenschappelijke onderzoeken.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *